Als je op zoek bent naar de volgende grote misdaad serie om te binge-watchen op Netflix, dan ben je hier aan het juiste adres. Het aantal misdaaddocumentaires is aanzienlijk toegenomen sinds de streaming wereld zich heeft geopend, waardoor een aantal vreemder dan fictieverhalen kan worden verteld. Een grote waargebeurde misdaad docu serie houdt je vast met een fascinerende haak en duikt dieper en dieper in de zaak bij elke volgende aflevering. En hoewel moord zeker een thema is op onze lijst hier, zijn er een paar echte misdaadshows gericht op niet-gewelddadige misdaden die hieronder worden opgesomd. In werkelijkheid zijn wij als mensen gefascineerd door echte misdaad, omdat we niet kunnen geloven dat een ander mens sommige van deze daden daadwerkelijk kan uitvoeren. Of misschien wel. Hoe dan ook, deze documentaire series bieden een boeiend venster op een aantal echt tragische – en sommige uiteindelijk hoopvolle – waargebeurde verhalen.
The Trials of Gabriel Fernandez
Oké, als eerst moet gezegd worden dat The Trials of Gabriel Fernandez geen gemakkelijk serie om te kijken is. De show zelf doet zijn best om ervoor te zorgen dat je dit weet, met een disclaimer aan het begin van elke aflevering met de volgende tekst: “Dit programma bevat afbeeldingen en dialogen met betrekking tot kindermishandeling die sommige kijkers kunnen storen.” De disclaimer blijft 20 seconden op het scherm hangen en zelfs dan heb ik het gevoel dat het een beetje een understatement is. Je zult absoluut worden gestoord door de dingen die je ziet en hoort, maar niets ervan voelt uitbuitend. De beperkte documentaireserie vertelt het verhaal van Gabriel Fernandez, een 8-jarige jongen die systematisch werd gemarteld en doodgeslagen door zijn moeder en haar vriend gedurende een periode van 8 maanden. In een ongekende beslissing besloot de officier van justitie niet alleen de moeder en haar vriend van Gabriel te vervolgen, maar ook de vier maatschappelijk werkers die aan de zaak van Gabriel waren toegewezen en die de duidelijke tekenen van zijn misbruik tot aan zijn dood negeerden en bagatelliseerden. Het is een slopende documentaire, maar een zeer noodzakelijke die wijst op alle fouten in de overheidssystemen die zijn ontworpen om kinderen te beschermen tegen het gruwelijke geweld en de wreedheid jegens Gabriel. Het is absoluut geen serie die je moet kijken voordat je naar bed gaat, maar het is er een die je absoluut moet zien.
The Keepers
Bij de eerste glimp leek Netflix’s The Keepers op dezelfde lijn te liggen als vele andere echte misdaadseries. De show beloofde zich te verdiepen in de mysterieuze verdwijning en moord van een non, zuster Cathy Cesnik, in 1969, waarbij de omstandigheden, de vele verdachten en andere relevante aspecten van de zaak werden onderzocht. Het wordt snel onthuld dat Cesnik mogelijk vreselijk seksueel misbruik heeft ontdekt dat aan de gang was bij de meisjesbisschop Keough High School. In het bijzonder kwamen vrouwen naar voren met beschuldigingen dat twee priesters op de school, meest prominente pater Joseph Maskell, vrouwelijke studenten hadden gedwongen om seksuele handelingen tegen hem en anderen te verrichten. De theorie was dan dat zuster Cathy vastbesloten was het misbruik te stoppen en stopte en vervolgens werd vermoord om haar stil te houden.
Misbruik heeft permanente, verwoestende gevolgen voor het slachtoffer en The Keepers brengt dit op een opvallende, verontrustende, maar noodzakelijke manier aan het licht. Hoe kunnen we dit soort misbruik in de toekomst verwachten als we dit voorbeeld volgen en het afwijzen als ‘niet ons probleem’ of als iets dat het beste rustig kan worden aangepakt? Niet langer worden deze slachtoffers beschaamd als leugenaars, of tot zwijgen gebracht met bedreigingen – De Keepers geeft hen de ruimte om hun verhaal te vertellen, en zo intrigerend als het moordmysterie van zuster Cathy is, het is slechts een toegangspunt tot een emotioneel en aangrijpend verhaal dat uiteindelijk Zuster schildert Cathy als een held die stierf en probeerde het juiste te doen.
Making a Murderer
Making a Murderer is ongeveer een perfect voorbeeld dat je kunt krijgen van zowel de voor- als de nadelen van het echte misdaadgenre. Omdat dit verslavend om te kijken is, het soort te krankzinnig om waar te zijn verhaal dat je doet knallen dat Next Episode knop omdat de feiten niet kloppen. In wezen vertelt de docu-serie – geschreven en geregisseerd door Laura Ricciardi en Moira Demos – het verhaal van Steven Avery, een man uit Wisconsin die ten onrechte is veroordeeld voor moord en 18 jaar in de gevangenis heeft gediend. Enkele jaren na zijn vrijlating werd hij opnieuw aangeklaagd voor de afzonderlijke moord op Teresa Halbach, een zaak die doordrenkt is van controverse, verdachte lagen, en de onwaarschijnlijke betrokkenheid van de toen 16-jarige neef van Avery, Brendan Dassey. (Zowel Avery als Dassey zitten nog steeds in de gevangenis.) Het is een harde wacht, doordrenkt van tragedie – beelden van de gedwongen bekentenis van Dassey zijn bijzonder hartverscheurend – maar het is ook een die onder vuur komt te liggen omdat ze niet alle feiten presenteert en voor wat een enigszins bevooroordeeld gezichtspunt van de filmmakers. Echte misdaad zal altijd een zaak op de een of andere manier presenteren, en Making a Murderer maakt een sterke die wijst op een onschuldige man die naar de gevangenis wordt gestuurd. Het gevaar vergist het meest binge-waardige argument als het enige dat het horen waard is.
The Staircase
Ziekmakend, zenuwslopende en intens gecompliceerde – zozeer zelfs dat Jean-Xavier de Lestrade en de andere filmmakers van The Staircase, oorspronkelijk een miniserie van 10 afleveringen uit 2004 op het Franse tv-kanaal Canal +, in 2012 op het onderwerp terugkwamen, daarbij nog drie afleveringen maken. Alle 13 afleveringen zijn beschikbaar op Netflix en geven een breed, maar specifiek overzicht van het Amerikaanse rechtsstelsel, systemische homofobie, de leugens die we onszelf vertellen, de maskers die we opdoen, de grenzen van onze empathie en de wilde hoepels die we spring erdoor om bittere waarheden te vermijden. De hoofdvraag in het midden van The Staircase: heeft romanschrijver Michael Peterson zijn vrouw, Kathleen Peterson, vermoord door haar dood te bluffen tot ze van de trap viel? Of viel Kathleen ten gevolge van een ongeluk dat Peterson niet eens in de kamer was om te getuigen? De veeleisende look van De Lestrade is nauwkeurig in zijn bewegingen, met frustrerend fascinerende dubbelzinnigheid als resultaat. Uw mening over Mr. Peterson zal letterlijk veranderen van woord tot woord dat hij spreekt, en uw mening over de verschillende betrokken advocaten zal een schaduw werpen op hoe u een rechtszaak van hier af aan bekijkt. Neem wat ginger ale voordat je The Staircase bekijkt – het kromt zoveel, dat je misschien buikpijn krijgt.
Wild Wild Country
Als je ooit Far Cry 5 hebt gespeeld en run-ins hebt gehad met de Eden’s Gate-cult, geleid door de charismatische Seed-familie, heb je een vrij goed idee van waar Wild Wild Country over gaat. Deze documentaireserie van producenten Mark en Jay Duplass en regisseurs Maclain en Chapman Way beschrijft de opkomst van volgelingen van de Indiase goeroe ‘Osho’, ook wel Bhagwan Shree Rajneesh, die in de jaren tachtig naar Noord-Oregon verhuisde. Wat begon als een toevluchtsoord voor de controversiële, wildogige leider op “The Big Muddy” ranch – later Rajneeshpuram genoemd – veranderde al snel in een cultureel hoofdkwartier voor de goeroe en zijn volgelingen. De zesdelige documentaire richt zich voornamelijk op de rechterhand van Osho, Ma Anand Sheela, die niet alleen haar acties verdedigt bij het ontmoeten en vallen voor de charismatische man, maar ook alles wat ze de afgelopen jaren in zijn naam heeft gedaan. Zoals de documentaire onderzoekt, omvatte het manipuleren van lokale bestemmingsregels om een politieke meerderheid van hun collega Rajneeshees te krijgen, daklozen uit heel Amerika te werven om zich te vestigen in hun compound om die meerderheid te behouden, en uiteindelijk proberen te vergiftigen, zo niet te doden, stedelingen door opzettelijk Salmonella te verspreiden. (Sheela’s lijst met criminele aanklachten omvat ook poging tot moord, tweedegraads aanval, illegaal aftappen, brandstichting en immigratiefraude; en dat zijn precies degenen waarvoor ze tijd diende.)
Wild Wild Country is een nogal krankzinnig verhaal dat vreemder is dan fictie, maar de documentaire zelf had nog verder kunnen gaan in zijn verkenningen van de verdorvenheden – of samenzweringen, afhankelijk van je perspectief – die je daar hebt ervaren. Kritiek van Win McCormack, zoals beschreven in het stuk van de New Republic, prijst de documentaire als de beste productie van een onderzoek naar de cultus tot nu toe, maar een die verder had moeten gaan om te onderzoeken hoe gevaarlijk het was. De estate managers van Osho, de Osho International Foundation, beweren dat: “Helaas, de docuseries verzuimen belangrijke aspecten te onderzoeken en geven dus geen duidelijk beeld van het echte verhaal achter het verhaal. In wezen was dit een samenzwering van de Amerikaanse overheid, vanaf het Witte Huis, gericht op het dwarsbomen van Osho’s visie op een gemeenschap gebaseerd op bewust leven. ” Maak hiervan wat je wilt. Of nog beter, bekijk Wild Wild Country zelf en trek je eigen conclusies.
The Innocent Man
Ware misdaad was natuurlijk het eerst populair in boekvorm, en in 2006 publiceerde bestsellerauteur John Grisham zijn eerste en enige non-fictie boek over ware misdaad: The Innocent Man. Dus hoewel de populariteit van dit specifieke verhaal aan de aanpassing van de docuserie voorafgaat, maakt het de show niet minder de moeite waard. Grisham is inderdaad een deelnemer aan de camera in het onderzoek met zes afleveringen, dat niet alleen een echt vreemder dan fictie-verhaal vertelt over twee moorden en mogelijk valse veroordelingen in een klein stadje in Oklahoma, maar het biedt ook een inzichtelijke, wild dwingende, en woedend verslag van de menselijke kosten wanneer het Amerikaanse rechtssysteem faalt.
Killer Inside: The Mind of Aaron Hernandez
Ik ben al een fan van New England Patriots sinds de middelbare school, dus toen het nieuws brak dat een van onze star-tight-ends meerdere mensen had vermoord, raakte het me als een Tom Brady-spiraal in de borst. The Mind of Aaron Hernandez doet zijn best om dat uit te leggen, en geloof me, het is moeilijk uit te leggen, zo niet volledig onverklaarbaar. De documentaire gaat dieper in op Hernandez’s drugsgebruik na de dood van zijn vader, en hoe hij, ondanks zijn excellentie op het voetbalveld, in een slechte menigte terechtkwam. Hij werd gerekruteerd door tientallen hogescholen en probeerde aan zijn demonen te ontsnappen door de geboorteplaats UConn voor Florida af te zwaaien, maar ze werden daar alleen maar intenser en tegen de tijd dat Hernandez terugkeerde naar New England om in de profs te spelen, dacht hij dat hij onaantastbaar was. Toen zijn toekomstige zwager Odin Lloyd dreigde het ultieme geheim van Hernandez te onthullen – dat hij biseksueel was – schoot hij hem in koelen bloede dood. En Lloyd was niet de enige die het slachtoffer werd van Hernandez, die waarschijnlijk twee andere mensen heeft vermoord en bijna het leven heeft geëist van een vierde man. Het is één ding om te lezen over dit aangrijpende verhaal zoals het zich in kranten en tijdschriften ontvouwde, maar om het in videovorm te zien is iets heel anders, en het is absoluut spookachtig, vooral gezien het potentieel van Hernandez na het ondertekenen van een deal van $ 40 miljoen. Dit is gewoon een triest verhaal, atleet of geen atleet.
The Family
Als je op zoek bent naar een echte misdaadserie die één keer niet over moord gaat, dan is The Family een goede keuze. De show met vijf afleveringen onderzoekt een gesloten conservatieve christelijke groep die bekend staat als The Family, die zich verdiept in de geschiedenis en de schokkende impact op wereldgebeurtenissen in het verleden en het heden. Dat een organisatie die zo groot en invloedrijk is, al die tijd geheim heeft kunnen blijven, is slechts een van de vele gruwelijke onthullingen binnen deze show, die een licht werpt op de duistere kant van de Amerikaanse politiek.
Abducted in Plain Sight
De woorden ‘gestoord’, ‘gek’ en ‘raar’ komen misschien in je op tijdens het kijken naar de echte misdaaddocuseries Ontvoerd in Plain Sight, maar ze zouden allemaal teniet worden gedaan door het verontrustende verhaal dat zich ontvouwt in de film van Skye Borgman. Het verhaal volgt de familie Broberg, wiens dochter Jan niet één maar twee keer werd ontvoerd door hun buurman Robert ‘B’ Berchtold. De details van die ontvoeringen vallen zeker in het rijk van vreemder-dan-fictie, maar de methoden van Berchtold zijn die van een echt monster en roofdier die de familie Broberg uit elkaar scheurde, zodat hij in januari kon komen. Ja, de details van de verhalen zijn overweldigend, maar het algehele verhaal is veel zenuwslopend.
The Devil Next Door
Deze documentaireserie is absoluut fascinerend, omdat je nooit helemaal zeker weet wat je moet geloven. The Devil Next Door gaat over een Cleveland-man genaamd John Demjanjuk die ervan werd beschuldigd een bijzonder sadistische nazi concentratiekampbewaker te zijn die bekend staat als ‘Ivan the Terrible’. Hij werd gearresteerd en uitgeleverd aan Israël om terecht te staan als oorlogsmisdadiger, en tientallen overlevenden van de Holocaust herkenden hem. Maar ik heb genoeg misdaadboeken gelezen om te weten dat ooggetuigenverklaringen het minst betrouwbaar zijn, omdat onze herinnering iets vreemds is dat met de tijd verandert. Ik wil niet bederven hoe het eindigt, omdat het meer een mysterie is dan andere echte misdaadreeksen op deze lijst waar de dader duidelijker is, maar het volstaat te zeggen dat de Holocaust misschien wel de grootste misdaad is die ooit is begaan, dus de inzet zijn zeker hoog.
In het midden van de documentaire staat de advocaat van Demjanjuk, Yoram Sheftel, die zichzelf tijdens het proces ‘de meest gehate man in Israël’ noemde. Sheftel zelf is joods en draagt een grote Davidster-ketting in zijn interviews, en toch was hij hier, iemand verdedigend die, of hij nu die nazi was of niet, zich zeker schuldig leek te maken aan … iets. En het is dat morele dilemma dat deze serie verheft, samen met het laatste schot van bomen. Dit is een enorm krachtige documentaire die je tot het einde laat raden. Net als een boek dat je lang na het slapengaan de pagina’s laat omslaan, is The Devil Next Door de definitie van bingewaardig.